Pasaport almak için ödediğimiz harç bedelleri her yıl artış gösterir. 2019 yılına göre %22.58 oranında artış gösteren pasaport harç bedelleri 2020 yılı itibariyle başvuracağınız pasaport süresine göre 208,30 TL - 994,80 TL arasında değişiyor. Pasaport bedelinin toplamını harç bedeli + defter bedeli belirliyor. Pasaport harç bedelleri her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından güncellenmektedir.

Aşağıdaki tabloda pasaport sürelerine göre harç ücretleri, defter ücretleri ve toplam pasaport bedellerini inceleyebilirsiniz.

SüreHarç BedeliDefter BedeliToplam Tutar
6 Ay208,30 TL160,00 TL368,30 TL
1 Yıl304,40 TL160,00 TL464,40 TL
2 Yıl497,00 TL160,00 TL657,00 TL
3 Yıl705,90 TL160,00 TL865,90 TL
4 Yıl994,80 TL160,00 TL1154,80 TL

*Hususi (yeşil pasaport) ve Hizmet pasaportları (gri pasaport) harç bedelinden muaftır.

Pasaport Türleri

Yurt dışı seyahati düşünen tüm Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları pasaport sahibi olmak zorundadır. Dört farklı pasaport çeşidi bulunmaktadır. Bunlar; Umuma Mahsus Pasaport (Bordo Pasaport), Hususi Pasaport (Yeşil Pasaport), Hizmet Pasaportu (Gri Pasaport), Diplomatik Pasaport (Siyah Pasaport). Pasaportların türleri kişilerin mesleklerine ve aile bağlarına göre verilmektedir.

  • Umuma Mahsus Pasaport (Bordo Pasaport): Herkese açık ve herkes için anlamı taşıyan bordo pasaport tüm vatandaşlarımızın kullanımına açıktır.
  • Hususi Pasaportu (Yeşil Pasaport): Ülkemizde devlet için çalışan kişiler ve bu kişilerin yakınlık derecesine göre aile üyelerine verilen pasaport türüdür. Yeşil pasaport sahipleri çoğu ülkeye vizesiz giriş çıkış yapabilmektedir. Yeşil pasaport TBMM eski üyelerine, eski bakanlara, kamu görevlilerine ve çocuklarına verilmektedir.
  • Hizmet Pasaportu (Gri Pasaport): Türkiye Cumhuriyeti adına yurt dışında bir ülkede görev yapacak kişilere Gri pasaport verilmektedir. Gri pasaport sahipleri de Yeşil pasaport sahipleri gibi çoğu ülkeye vizesiz seyahat edebilmektedir.
  • Diplomatik Pasaport (Siyah Pasaport): Diplomatik pasaport, yurt dışındaki kongre ve konferans gibi etkinliklere katılacak veya yurt dışında görev yapacak olan diplomatlara verilmektedir. Dışişleri Bakanlığı tarafından, diplomatlar, bakanlar, TBMM üyeleri ve devlet bünyesinde çalışan yüksek statüdeki devlet görevlilerine verilmektedir.

Yukarıda belirtilen dört farklı pasaport türüne ilaveten iki adet pasaport türü daha bulunur. Bunlar Geçici Pasaport (Pembe Pasaport) ve Yabancılara Mahsus Pasaporttur. Geçici pasaport; pasaport kaybı, süre aşımı ve sınır dışı edilme gibi durumlarda 1 ay boyunca geçerliliği bulunan ve yurt dışında bulunan Türk vatandaşlarının yurt dışında yer alan Türkiye dış temsilciliklerinden alabildiği pasaporttur. Yabancılara mahsus pasaport ise Göç İdaresi Genel Müdürlüğünce yabancılara verilen pasaporttur.

Umuma Mahsus Pasaport (Bordo) Nasıl Alınır?

Gerekli belgeleri ve şartları yerine getirenler Umuma Mahsus Pasaport (Bordo Pasaport) almak için İl ve İlçe Nüfus Müdürlüklerine, yurt dışında olanlar ise dış temsilciliklere başvuru yapabilirler. Pasaport başvurusunda bulunurken pasaport defter ücretini ve pasaport harç bedelini vergi dairesi müdürlüklerine, PTT şubelerine, anlaşmalı bankalara veya Gelir İdaresi Başkanlığına ait internet adresi üzerinden ödeyebilirsiniz. 25 yaş altı öğrenciler pasaport başvurusunda bulunurken pasaport harç bedelini ödemek zorunda değildir.

Online pasaport randevusu almak için tıklayınız.

Umuma Mahsus Pasaport için gerekli belgeler şunlardır:

  • T.C. kimlik kartı, nüfus cüzdanı veya geçici kimlik belgesi
  • Son altı ayda çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf
  • Yasal temsilcilerin başvuru merkezinde hazır bulunmamaları halinde; yetişkin olmayan kişiler için muvafakatname
  • Öğrencilerin harçsız pasaport başvurularında; “Öğrenci Belgesi” (Başvuru esnasında sistemde öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belge talep edilmemektedir)
  • Başvuru öncesinde pasaport defter ve harç bedelinin ödenmesi
  • Eski pasaport (Daha önce alınan başka bir pasaportunuz varsa onu da başvuru esnasında sunmak zorundasınız)

Pasaport Ne Kadar Sürede Teslim Edilir?

Pasaportunuzun durumunu Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün web sitesi veya e-devlet uygulaması üzerinden takip edebilirsiniz. Pasaportlar başvuru yapıldıktan 2-7 iş günü içerisinde teslim edilir. Pasaportunuz başvuru işlemleri sırasında teslim edilmesini belirlediğiniz kişi/kişilere ve adrese kargo ile ulaştırılır. Adrese teslim edilemeyen pasaportlar 10 gün PTT şubesinde bekletilir, teslim alınmaması durumunda belirtilen başvuru merkezine iade edilir.

Pasaport Bedelleri Hangi Bankalara Yatırılabilir?

Pasaport harç ve cüzdan bedellerini aşağıda belirtilen bankalara yatırabilirsiniz:

  • Akbank
  • Aktifbank
  • Albaraka
  • Alternatif Bank
  • Denizbank
  • Garanti BBWA
  • HSBC Bank
  • ING Bank
  • Kuveyt Türk Katılım Bankası
  • Odea Bank
  • Şeker Bank
  • T.C. Ziraat Bankası
  • Türk Ekonomi Bankası (TEB)
  • Türkiye Emlak Katılım Bankası
  • Türkiye Finans Katılım Bankası
  • Türkiye Halk Bankası
  • Türkiye İş Bankası
  • Türkiye Vakıflar Bankası
  • QNB Finansbank
  • Vakıf Katılım Bankası
  • Yapı ve Kredi Bankası
  • Ziraat Katılım Bankası

Pasaport Süresi Uzatılabilir Mi?

Yurt dışı seyahatleriniz için kullandığınız pasaportlarınızın süresi bitebilir veya kullanılabilecek boş sayfası kalmamış olabilir. 1 Kasım 2016 tarihi itibarıyla pasaportlarda kullanılmaya başlanan biyometrik veriler dolayısıyla pasaportların süresi uzatılamamaktadır. Eski pasaportunuzun süresi dolmadıysa ve kayıp ve çalınma durumu yoksa eski pasaportunuzun kalan süresi yeni çıkartacağınız pasaporta aktarılabilmektedir.

Yurt Dışında Eğitim Almak için Kaç Yıllık Pasaport Çıkartmak Gerekli?

Yurt dışında eğitim almak isteyen öğrencilerin alacakları eğitimin türüne ve süresine göre pasaport başvurusunda bulunmaları gerekir. İngiltere, İrlanda ve Kanada gibi ülkelerin vize protokollerine göre pasaportunuzun bitiş tarihi planlanan dönüş tarihinizden sonra en az 6 ay daha geçerli olmalıdır. Malta gibi ülkelerde bu süre 3 ay olarak belirlenmiştir. Eğitim türünüze ve süresine göre tarafımızca önerilen pasaport süresi 1 ile 5 yıl arası değişmektedir. Bu konu hakkında daha detaylı bilgi edinmek için danışmanlarımız ile iletişime geçebilirsiniz.

Yurt Dışındayken Pasaport Nasıl Yenilenir?

Yurt dışında ikamet edenlerin veya eğitim için yurt dışında bulunan öğrencilerin pasaport yenileme işlemleri Türkiye Cumhuriyeti’nin yurt dışında yer alan dış temsilcilikleri (konsolosluklar) tarafından yapılmaktadır. Yurt dışında pasaport yenilemek Türkiye’de pasaport yenilemeye göre kısmen daha basittir. Yurt dışında pasaport yenilemek için ödenen tutar Türkiye’de ödeyeceğiniz miktardan daha uygunken pasaportunuzun çıkma süresi iki haftayı bulabilmektedir. Pasaport harç, değerli kağıt ve posta bedellerini direkt olarak temsilciliklerde ödeyebilirsiniz.

Konsolosluklar doğrudan başvuru kabul etmezler. Bu sebeple yurt dışında pasaport yenileme işlemleriniz için bulunduğunuz yere en yakın konsolosluğun web sitesine girip kendinize en yakın temsilciliği seçerek randevu alabilirsiniz. Yurt dışında pasaport yenileme işlemleri için Dışişleri Bakanlığının paylaştığı bilgilere göre gerekli belgeler şunlardır;

  • Nüfus cüzdanı aslı
  • Son 6 ay içinde çekilmiş 1 adet biyometrik fotoğraf (5cm X 6cm, fonu beyaz)
  • Reşit olmayanlar için anne ve babanın muvafakatnamesi
  • Eski pasaport (İlk defa pasaport alacaklar hariç)
  • Pasaport cüzdan, harç ve posta bedeli (temsilciliklerde ödenebilir)
  • Öğrenim amaçlı yurtdışına gidenlerin durumunu gösteren belge
  • Bulunduğunuz ülkede kayıtlı öğrenci olduğunuzu gösteren belge
  • Form dilekçe (temsilciliklerde hazırlanmaktadır)

Yurt dışında pasaport yenileme ücretlerini aşağıdaki tabloda inceleyebilirsiniz;

SüreHarçDeğerli KağıtPostaToplam
6 Ay17€25€4€46€
1 Yıl24€25€4€53€
2 Yıl39€25€4€68€
3 Yıl56€25€4€85€
4 Yıl78€25€4€107€